Literatuur

 

 

 

 

1. Delfos, M.F.(2008). Virtuele ontwikkeling van de jeugd. Amsterdam: SWP.

In dit boek wordt beschreven wat de specifieke dingen zijn waar rekening mee moet worden gehouden bij de ontwikkeling van kinderen in deze nieuwe leefwereld. Het gaat er in dit boek vooral om ze de ruimte te geven dat ze vrij kunnen genieten en ontdekken, maar dan wel met begeleiding van volwassenen. In het boek worden er veel vragen beantwoord waar ouders mee zitten, omdat ze er vaak zelf geen ervaring mee hebben. Een van die vragen is bijvoorbeeld op welke leeftijd verslaving risicovol is.

 

2. Pardoen, J. (2006). Mijn kind online. Amsterdam: SWP

Dit is een handboek voor ouders voor kinderen van 3 tot 18 jaar, het eerste boek in het Nederlandse taalgebied waarin internetopvoeding centraal staat. Hierin wordt beschreven hoe je je kind het best kunt begeleiden op internet.Om ze goed te kunnen bijstaan moet je weten wat je kind eigenlijk zo leuk vindt aan internet en wat het daar uitspookt. Ook leert het handboek je enige kennis van techniek, zoals bijvoorbeeld tijdcontrole en privacybescherming.

 
 
 

3. Kuiper, E. (2008).Wat weten we over… webwijsheid in het PO en VO. Zoetermeer: Kennisnet.

In deze brochure staat o.a. wat uit onderzoek is gebleken over webwijsheid in het PO en VO. Ook staan er handige tips in, waar je meteen mee aan de slag kunt. De brochure richt zich op docenten in de bovenbouw met leerlingen van 10 tot 14 jaar.

 
 
 
 
 
 

4. Nikken, P. (2007). Mediageweld en kinderen. Amsterdam: SWP.[Zacht einde][Zacht einde][Afbeelding]In dit boek wordt beschreven wat mediageweld voor invloed heeft op de jeugd. Dit is het eerste boek dat de ontwikkelingsfasen van kinderen als mediaconsument beschrijft en consequenties daarvan voor de invloed van mediageweld. Daarnaast wordt er ingegaan op de rol die de media, het onderwijs en de ouders in de mediaopvoeding kunnen vervullen.

 
 
 

5. Delver, B. & Hop, L. (2006). Pesten is laf, cyberpesten is laffer. Alkmaar: Vives Media.

Dit boek is een handreiking voor ouders en docenten over cyberpesten en veilig internetten. Het geeft aan welke verantwoordelijkheden ze behoren te nemen. Doel van het boek is de vicieuze cirkel van pesten te doorbreken, door verantwoordelijkheden te benoemen en te nemen.

 
 
 

6. Zwanenberg, F. & Pardoen, J. (2010). Handboek mediawijsheid. Trendport.

Dit is een praktische gids waarin wordt beschreven hoe kinderen mediawijs worden. Veel jongeren zijn zich er onvoldoende van bewust dat gegevens op internet niet altijd even betrouwbaar zijn en nemen informatie snel voor waar aan, daarom is het belangrijk aandacht te geven hieraan. Het gratis te downloaden boek geeft richtlijnen en praktische aanwijzingen.

 
 
 

7. Smeets, E. & Wester, M. (2009). Mediawijsheid in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. ITS: Stichting Radboud Universiteit te Nijmegen.

Dit is een onderzoekrapport waarin verslag wordt gedaan van een onderzoek naar de aandacht die in het basisonderwijs en het voorgezet onderwijs wordt besteed aan mediawijsheid en naar de opvattingen van leraren over mediawijsheid bij leerlingen. Het onderzoek is uitgevoerd via een internetenquête die is ingevuld door leraren uit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.

 

8. Delver, B. (2005). Slim en safe internetten; veilig internetten voor en door kinderen. Alkmaar: Vives Media.

Dit is het eerste boek over veilig internetten voor kinderen. Dit boek informeert kinderen over welke risico’s er zijn als je gaat internetten. Hoofdstukken die in het boek voorkomen zijn: surfen, chatten, downloaden, msn-en, gamen, weblogs en websites. Dit allemaal beschreven in een kindvriendelijke taal.

 
 

9.Delber, B. (2006). Vet veilig internet!Alkmaar: Vives Media.

Dit boek gaat over de tieners van nu en de kloof die is ontstaan tussen de virtuele wereld van tieners en hun opvoeders. Er wordt besproken dat die kloof ook heel goed gedicht kan worden. Er zijn checklisten voor leerkrachten en ouders en tips van leerkrachten en jongeren. Ook wordt er besproken hoe je een internetprotocol kunt maken. Dit boek is speciaal voor opvoeders van tieners in de leeftijd van 10-16 jaar.

 
 
 
 

10. Hop, L. (2006). Reclame? Weet wat je ziet! Alkmaar: Vives Media.

Dit boek is samengesteld voor en door kinderen. Er staan uitspraken van kinderen in hoe zij reclame ervaren. Er worden tips gegeven om met reclame om te leren gaan. Bijvoorbeeld software om internet pop ups tegen te gaan. Het boek is bedoeld voor kinderen van groep 7-8.

Maak jouw eigen website met JouwWeb