Mediacoach

Lees nu het nieuwe vaktijdschrift MediaCoach van Biblion Uitgeverij.
Link: http://www.bladerbox.nl/editie/?id=M66D3kT2tDuqudvVt48678Z6L53InB&size=0 

Verandering, help!


Als leerkracht zit je misschien met je handen in het haar als je de nieuwste technologische ontwikkelingen ziet en kinderen er vragen over gaan stellen. Of nog erger dat de directeur zegt ‘’ Wij als team moeten mediawijzer worden’’. Dat betekend voor veel leerkrachten een vernieuwing waar ze niet veel vanaf weten. Hier ligt dan ook meteen een uitdaging! Als leerkracht kun je ook denken, hoe wil ik mediawijzer worden? Als je jezelf deze vraag stelt dan kom je vast tot een manier waarop jij denkt mediawijzer te worden.

In de 21e eeuw kunnen  leerkrachten  geen oogkleppen op doen en ontkennen dat de kinderen vaker mediawijzer zijn dan zij zelf. Daarom is het belangrijk om in te zien dat je als leerkracht om zelf mediawijzer moet gaan worden. Het is als leerkracht belangrijk om mee te gaan met de ontwikkelingen die in de maatschappij en dus ook in wat er het onderwijs afspelen. Voor leerkrachten kan het lastig zijn om mee te gaan met deze ontwikkelingen omdat zij op een andere manier zijn opgegroeid. De kinderen van nu weten bijvoorbeeld vaker al beter hoe een laptop, iPad of GSM werkt, dit omdat zij eigenlijk niet beter weten. Deze generatie, wordt ook wel de webgeneratie genoemd, en heeft hulp nodig om op een veilig manier met de ontwikkelingen om te gaan! Deze moet de je als leerkracht moet aanbieden!

Om de leerkrachten door deze vernieuwing heen te helpen kun je een Mediacoach inzetten.  Maar je kunt het ook anders aanpakken!

Waarom zou je nu als leerkracht moeten veranderen?

Bekijk dit filmpje maar eens goed! 

Gezellig een potje kaarten!

Een potje kaarten, daar hebben de leerkrachten van deze tijd toch helemaal geen tijd voor! Wel als je het TPACKspel speelt.
Als je dit kaartspel goed kunt spelen dan ben je de leraar van de toekomst! Iemand die mee gaat met de ontwikkelingen, creatief is, open staat voor veranderingen en aansluit bij de behoefte van de kinderen. Door dit kaartspel te spelen wordt je wijzer in je lessen ontwerpen en zul je de kinderen op een actieve manier bij de les betrekken.

Wat is TPACK eigenlijk?
Het TPACKmodel is ontwikkeld om leerkrachten op een andere manier naar ICT te kijken. Door het model toe te passen leren leerkrachten hoe ze ICT op verschillende manieren kunnen inzetten in hun lessen.  In het model zie je 3 cirkels technologische kennis, pedagogische kennis en vakinhoudelijke kennis.

Het onderwijs van vroeger had alleen plaats voor de vakinhoudelijke kennis en de pedagogische kennis van de leerkracht, deze stonden in het voorbereiden van lessen dan ook centraal.
In deze tijd zijn die 2 elementen niet genoeg. Om aan te kunnen sluiten bij de ontwikkelingen en de belevingswereld onze kinderen hebben we ook technologische kennis nodig. Deze kennis uitzicht in het inzetten van ICT.  

Binnen de cirkel zie je overlappingen. De overlapping van vakinhoudelijke kennis en pedagogische kennis, vakinhoudelijke kennis en technologische kennis , pedagogische kennis en technologische kennis en tot slot de overlapping van alle 3 de cirkels.
Die laatste overlapping is op dit moment het belangrijkste. Als leerkracht moet je naar deze overlapping toe. Door deze 3 elementen in je les naar voren te laten komen zullen de kinderen actiever leren en zul jij een leerkracht zijn van de 21ste eeuw!



Hoe moet ik dat dan doen?
Het TPACKspel helpt de leerkrachten om keuzes te maken binnen het ontwerpen van lessen. Tijdens het spelen van het spel maken ze een keuze om de verschillende ICT  mogelijkheden in te zetten. Door steeds een andere ICT mogelijkheid te trekken of bewust te kiezen leer je hoe je met de verschillende ICT mogelijkheden kunt omgaan binnen je lessen.
Hier een aantal voorbeelden van de ICT mogelijkheden met daarbij een site die de ICT mogelijkheid laat zien.
Videoclips: https://www.youtube.com/?gl=NL&hl=nl
WIKI: http://www.wikikids.nl/
Concept mapping: http://www.text2mindmap.com/
Tekenprogramma: http://www.drawingnow.com/draw-online/
Weblog: www.blogger.com
Smartboard: www.kleuter-fl-ow.jouwweb.nl

TPACK the game is een goed instrument om over een drempel heen te stappen! TPACK te game vind ik zelf gewoon in 1 woord TOP! Dit omdat het spel veel leerkrachten die totaal geen idee hebben van de mogelijkheden die er zijn op het gebied van ICT en soms ook nog de verschillende werkvormen inzicht geven. Deze inzichten zijn duidelijk en ook makkelijk toe te passen.
Het spel is overzichtelijk en geeft meteen een oplossing weer. Je kunt door de handreiking die het spel je geeft op internet makkelijk naar ICT tools gaan zoeken en deze zelf beoordelen en inzetten.

 

V.I.S(ites)
1: http://www.tpack.nl/index.html
Hier krijg je alle uitleg over TPACK en ook het spel. Je kunt zelf het spel downloaden!
2:http://2bejammed.org/tag/tpack/
Meet the super duper teacher!
3: http://mbo.kennisnet.nl/category/tpack-2/
Hier vind je alles!


V.I.P
1: Wilfred Rubens: http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2010/10/tpack-uitgelegd-via-video-in.html
2: Petra fisser: http://tpacknl.blogspot.nl/

 

Bron: http://juf-sonja.blogspot.nl/

De 21th century skills vertaald 21ste eeuw vaardigheden, deze vaardigheden hebben alles te  maken met de veranderingen van 21steeeuw. Vanuit deze veranderingen is er een nieuwe cultuur ontstaan waarin de 21ste eeuw kinderen zijn opgegroeid. Hiernaast kun je een voorbeeld van een 21th century kid zien. Om deze kinderen in het onderwijs te voorzien in hun behoefte moeten leerkrachten aandacht besteden aan 7 vaardigheden;
-Samenwerken
-Communicatie
-ICT- geletterdheid
-Sociale en/of culturele vaardigheden        
-Creativiteit
-Kritisch denken
-Probleemoplossend vermogen. 

Aan de slag met de 7 skills

Je weet nu welke 7 21th century skills er zijn maar hoe moet je deze nu toepassen in de klas? De onderstaande link brengt je naar een magazine van Kennisnet. In dit magazine kun je lezen hoe je de 21th kunt toepassen.

Link:http://typo.kennisnet.nl/fileadmin/kennisnet/InDruk/inDruk-po-najaar_-2011.pdf